Viimeisimpänä lokakuunreissuna oli kuunvaihteenviikonlopun reissu Rukan kanssa Helsinkiin. Suuntana oli lappalaiskoirien luonnetesti. Tässä mietintöjä testistä :) Testi myös videoitiin, joten saan testistä myös myöhemmin vielä videon.

Ruka käyttäytyi testissä aika pitkälle kuten olin olettanut. Ainoa yllätys mulle oli se, että Ruka seinässä ollessaan puolusti myös itseään, joskin siinä oli ymmärtääkseni ensin koittanut olla näkemättä tulijaa, mutta kun se nyt vaan tuli, niin pakko sille oli haukkua ja murista.
Kelkalla Ruka taisteli itseasiassa aika hyvin. Kelkka kyllä pelotti, mutta Ruka yritti silti lähteä omatoimisesti sitä muutaman kerran katsomaan, vaan ihan ei sisu riittänyt. Kun laitoin käden kelkkamiehen pään päälle, niin Ruka tuli katsastamaan kelkan.
Kirves kädessä ( :denti: ) heiluneen uhkaajan Ruka otti tosissaan ja sille piti haukkua ja murista. Siinäkään ei ihan sisu loppuun asti riittänyt ja piti siirtyä minun taakseni, yritys ja halu puolustaa kuitenkin oli. Tämä ei sinällään yllätys ollutkaan.
Maassa olevaa haalaria Ruka oli juuri menossa katsomaan, kun se hyppäsi ylös ja siitä piti toki ponkaista vauhdilla pois. Tynnyri myös oletetusti säikäytti. Toisella kierroksella Ruka selkeästi muisti nämä säikäytykset, haalarikohtaa ei tainnut juuri katsella, tynnyrin kohdalla väisti minun toiselle puolelle (minä tynnyrin ja Rukan välissä).
Pimeässä huoneessa Ruka kävi kurkkaamassa huonetta jonka perällä minä olin (tuomarit olivat samassa huoneessa), totesi, ettei se äippä täällä kyllä nyt ole ja lähti takaisin ovelle. Tuomarit koittivat houkutella Rukaa perähuoneeseen, mutta Rukaa ei kiinnostanut mennä sinne sen enempää kuin mitä ovelta katseli. Sitten kun minä sain luvan sanoa Rukan nimen, tuli se heti huoneeseen ja pienen etsinnän jälkeen löysi minut.
Tuttu koira testissä oli. :)

Tässä pistesaalis:

Toimintakyky -1 Pieni
Terävyys +3 Kohtuullinen ilman jäljellejäävää hyökkäyshalua
Puolustushalu +3 Kohtuullinen, hillitty
Taisteluhalu -1 Pieni
Hermorakenne +1 Hieman rauhaton
Tempperamentti +2 Kohtuullisen vilkas
Kovuus +1 Hieman pehmeä
Luoksepäästävyys +3 Hyväntahtoinen, luoksepäästävä, avoin
Laukauspelottomuus laukauskokematon ++
Kokoinaispisteet +99p.

:)

Loppuun vielä muutamia kuvia testistä. Kuvat on ottanut Mirka Jantunen.